Najważniejsze informacje, m.in. jak załatwić sprawę w NFZ, gdzie się leczyć.
Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (DZ. U. Nr 209, poz. 1243), określa zasady obsługi osób uprawnionych w kontaktach z organami administracji publicznej, w tym zobowiązuje organ administracji publicznej do określenia formy zgłoszenia chęci skorzystania ze świadczenia usługi tłumacza PJM, SJM i SKOGN.
W stosunku do Narodowego Funduszu Zdrowia obowiązek ten dotyczy tylko tych sytuacji, gdy Narodowy Fundusz Zdrowia występuje, jako organ administracji publicznej tj. przy załatwianiu spraw indywidualnych rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnych przez organy Narodowego Funduszu Zdrowia, tj. sprawy z zakresu ubezpieczenia zdrowotnego dotyczące objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym i ustalenia prawa do świadczeń.
Uprzejmie informuję, że Lubelski Oddział Wojewódzki NFZ w ramach realizacji przepisów ustawy o języku migowym, zapewnia:
Osoba uprawniona ma prawo do swobodnego korzystania z wybranej przez siebie formy komunikowania się, spośród form określonych przez Lubelski Oddział NFZ, jak również ma prawo do skorzystania z pomocy osoby przybranej w kontaktach z Urzędem.
Obsługę zapewnia się w:
Komunikowanie się osób uprawnionych z Lubelskim Oddziałem NFZ
może odbywać się w następujących formach, poprzez:
Lubelski Oddział NFZ zapewnia możliwość korzystania przez osobę uprawnioną z usługi wybranego tłumacza języka migowego lub tłumacza przewodnika, wpisanych do rejestru tłumaczy, prowadzonego przez Wojewodę oraz pokrycie kosztów wynagrodzenia tłumaczy.
Zgłoszenia chęci skorzystania ze świadczenia dokonuje osoba uprawniona będąca osobą niepełnosprawną lub osoba działająca na podstawie jej upoważnienia, zwane dalej „osobą zgłaszającą”, co najmniej na 3 dni robocze przed tym zdarzeniem, z wyłączeniem sytuacji nagłych.
Zgłoszenie można wnieść do Oddziału bezpośrednio lub poprzez zgłoszenie pisemne, za pomocą faksu, poczty elektronicznej, poprzez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą (ePUAP) lub za pomocą innych środków wspierających komunikowanie się dostępnych w Lubelskim Oddziale Wojewódzkim NFZ i wymienionych w Biuletynie Informacji Publicznej.
Zgłoszenie wnosi się do:
Zgłoszenie nie wniesione na druku uznaje się za zgłoszenie, o ile zawiera wszystkie dane i informacje niezbędne do realizacji świadczenia.
W przypadku braku możliwości podpisania zgłoszenia, osoba zgłaszająca zobowiązana jest do dostarczenia, po przybyciu do Narodowego Funduszu Zdrowia w terminie wspólnie ustalonym, dokumentu potwierdzającego jej uprawnienie do wniesienia zgłoszenia.
Równocześnie informuję, iż Lubelski Oddział zapewnia obsługę osób uprawnionych i umożliwia komunikowanie się z osobami uprawnionymi poprzez osoby przybrane.
Do pobrania: